Un cop acabat el nostre treball hem pensat dividir les conclusions en dos apartats :
1. Unes conclusions a nivell de treball dins d’una aula de primària, és a dir, que suposaria aquest projecte pels alumnes.
2. I unes altres a nivell d’estudiants de Grau d’Educació Primària,
és a dir, com a alumnes que hem vivènciat, en primera persona, la
realització del treball sobre “ Model d’ Ésser Viu “.
Començarem
reflexionant sobre què suposaria plantejar i realitzar aquesta
activitat als alumnes de primària. En primer lloc, l’estudi dels éssers
vius, en aquest cas les tortugues, pot ajudar a construir en el nostre
alumnat un nou estil de pensament que ens porta a plantejar-nos aspectes
com ara: Quin és el nostre paper dins la natura? Quina és la nostra
situació dins el conjunt dels éssers vius? Com tractar els animals per
petits que siguin? entre d’altres qüestions. Per tant, l’estudi dels
éssers vius pot ajudar a l’alumnat a construir un model d’ésser viu que,
progressivament, vagi essent més precís i més ric a mesura que es
realitzin noves observacions i es detectin nous canvis.
Els
alumnes, realitzant aquest treball, poden concebre que la vida de tot
ésser viu depèn sempre de l’ambient extern i que hi ha una interacció
constant amb els seus elements. Suposa adonar-se que, les tortugues
necessiten una temperatura d’aigua adequada com també saber la quantitat
adequada de l’aliment que se’ls hi ha de donar. Per tant, partint
d’observacions i dades concretes, a l’aula s’esdevindran situacions en
què els nens i nenes verbalitzaran les seves maneres d’entendre la
interacció entre la vida i l’ambient.
Fer
aquest treball, ajuda als alumnes a tenir presents els valors a l’hora
de tenir cura d’un ésser viu, és a dir, preocupar-se pel que necessiten i
saber com s’han de cuidar. Aquest fet, fa que els alumnes se sentin
responsables i protagonistes de la cura d’un ésser viu i a la vegada
creixin com a persones responsables, ja que tenir cura d’alguna persona
fa que et responsabilitzis d’ella, però a la vegada et fa crèixer en
aquest valor.
En
aquest treball el mestre té una importància vital, ja que ha de ser un
exemple per els nens i ha de guiar tot tipus de preguntes que permetin
aprofundir en el tema que s’està treballant. A més els ha de motivar de
manera que per si mateixos siguin capaços de crear i formular interrogants que, poc a poc, a partir d’investigacions i recerca d’
informació s’aniran resolent.
El mestre també s’ha d’encarregar de crear
situacions a l’aula on els nens, a partir d’una idea, donin la seva
opinió d’allò que pensen, i en grup ho debatin i ho discuteixin tot
creant un aprenentatge significatiu. Gràcies al procès
d’ensenyament-aprenentatge guiat pel mestre, els alumnes tenen la
facilitat de formular-se preguntes i crear hipòtesis a partir de la
desconeixença de les coses que els fa despertar la curiositat i la
imaginació.
Pensem
que a l’hora de realitzar aquest treball els alumnes es poden trobar
diversos entrebancs. Creiem que és complicat trobar una única resposta
correcta. Hi ha moltes fonts d’informació, i els alumnes han de saber
seleccionar aquella informació rellevant i entendre-la per tal de
transmetre-la a la resta del grup. És important que busquin una relació
entre el que han cercat i el que han observat, d’aquesta manera
entendran quina és la realitat.
Com a grup, la realització d’aquest treball ens sembla enriquidor i interessant pels alumnes i pels mestres, i per aquest motiu a continuació exposarem les nostres reflexions!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada