dilluns, 26 de novembre del 2012

Què implica aquest treball pels alumnes de Primària?

Un cop acabat el nostre treball hem pensat dividir les conclusions en dos apartats :
1. Unes conclusions a nivell de treball dins d’una aula de primària, és a dir, que suposaria aquest projecte pels alumnes.

2. I unes altres a nivell d’estudiants de Grau d’Educació Primària,  és a dir, com a alumnes que hem vivènciat, en primera persona, la realització del treball sobre “ Model d’ Ésser Viu “.  

Començarem reflexionant sobre què suposaria plantejar i realitzar aquesta activitat als alumnes de primària. En primer lloc, l’estudi dels éssers vius, en aquest cas les tortugues, pot ajudar a construir en el nostre alumnat un nou estil de pensament que ens porta a plantejar-nos aspectes com ara: Quin és el nostre paper dins la natura? Quina és la nostra situació dins el conjunt dels éssers vius? Com tractar els animals per petits que siguin? entre d’altres qüestions. Per tant, l’estudi dels éssers vius pot ajudar a l’alumnat a construir un model d’ésser viu que, progressivament, vagi essent més precís i més ric a mesura que es realitzin noves observacions i es detectin nous canvis. 






Els alumnes, realitzant aquest treball, poden concebre que la vida de tot ésser viu depèn sempre de l’ambient extern i que hi ha una interacció constant amb els seus elements. Suposa adonar-se que, les tortugues necessiten una temperatura d’aigua adequada com també saber la quantitat adequada de l’aliment que se’ls hi ha de donar. Per tant, partint d’observacions i dades concretes, a l’aula s’esdevindran situacions en què els nens i nenes verbalitzaran les seves maneres d’entendre la interacció entre la vida i l’ambient.

Fer aquest treball, ajuda als alumnes a tenir presents els valors a l’hora de tenir cura d’un ésser viu, és a dir, preocupar-se pel que necessiten i saber com s’han de cuidar. Aquest fet, fa que els alumnes se sentin responsables i protagonistes de la cura d’un ésser viu i a la vegada creixin com a persones responsables, ja que tenir cura d’alguna persona fa que et responsabilitzis d’ella, però a la vegada et fa crèixer en aquest valor.







En aquest treball el mestre té una importància vital, ja que ha de ser un exemple per els nens i ha de guiar tot tipus de preguntes que permetin aprofundir en el tema que s’està treballant. A més els ha de motivar de manera que per si mateixos siguin capaços de crear i formular interrogants que, poc a poc, a partir d’investigacions i recerca d’ informació s’aniran resolent.

El mestre també s’ha d’encarregar de crear situacions a l’aula on els nens, a partir d’una idea, donin la seva opinió d’allò que pensen, i en grup ho debatin i ho discuteixin tot creant un aprenentatge significatiu. Gràcies al procès d’ensenyament-aprenentatge guiat pel mestre, els alumnes tenen la facilitat de formular-se preguntes i crear hipòtesis a partir de la desconeixença de les coses que els fa despertar la curiositat i la imaginació. 

Pensem que a l’hora de realitzar aquest treball els alumnes es poden trobar diversos entrebancs. Creiem que és complicat trobar una única resposta correcta. Hi ha moltes fonts d’informació, i els alumnes han de saber seleccionar aquella informació rellevant i entendre-la per tal de transmetre-la a la resta del grup. És important que busquin una relació entre el que han cercat i el que han observat, d’aquesta manera entendran quina és la realitat. 


Com a grup, la realització d’aquest treball ens sembla enriquidor i interessant pels alumnes i pels mestres, i per aquest motiu a continuació exposarem les nostres reflexions!! 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada